Turvallinen Ja Turvallinen
Nopeat Maksut
Asiantuntijaryhmä

Suurimmat Esports-sponsorit ja sijoittajat

Esports on nauttinut massiivisesta noususta, ja investoinnit siihen liittyviin startup-yrityksiin kasvoivat yli 1 100% vuosien 2013 ja 2018 välillä, ja globaalien uhkapelimarkkinoiden odotetaan olevan noin 15 miljardia dollaria vuoteen 2020 mennessä.

Joten kuka sijoittaa kaikki nämä rahat eSportsiin, ja mitä he saavat siitä?

Tässä artikkelissa tutustutaan esports-sijoitusten ja-rahoituksen yleiseen rakenteeseen, pelin suurimpiin pelaajiin ja joihinkin odotuksiin siitä, mitä tulevaisuus tuo alalle.

Esports-sijoittamisen lyhyt historia

Esportsin nousu rinnastuu laajakaistayhteyden ja internet-pelaamisen nousuun. Online-kilpailupelikulttuuri on luonut markkinaolosuhteet, jotta esportsista tulisi elinkelpoinen (ja kannattava). Joten et todella nähnyt vakavaa kiinnostusta esports-sponsoreilta ja sijoittajilta ennen 2000-luvun alkua.

Ensimmäiset yritykset, jotka sukelsivat esportsiin, olivat ne, jotka valmistivat laitteita, joita pelejä pelattiin – ajattele Intel, Microsoft ja ATI. Varhaiset esports-investoinnit koostuivat lähes yksinomaan perinteisestä mainonnasta; tietokonelaitteistoyritykset maksoivat yksinkertaisesti suurten tapahtumien sponsoroinnista ja mainosten esittämisestä niiden aikana.

Lännessä asiat pysyisivät tällaisina joitakin vuosia, mutta Etelä-Koreassa pohja moderneille sponsorointi-ja investointimalleille luotiin jo 2000-luvun alussa sikäläisen StarCraft-buumin ansiosta. Maan suuret teleyritykset eivät vain sponsoroi aktiivisesti joukkueita ja yksittäisiä pelaajia, vaan he myös maksoivat turnaus-ja liigakehysten luomisesta ja käyttivät tiedotusvälineitään tapahtumien mainostamiseen ja pelaajien muuttamiseen urheilujulkkiksiksi.

Esports-sponsorointi ja-investoinnit pysyisivät kuitenkin enimmäkseen lukittuina tietokonelaitteisto-ja pelialan yrityksiin (ja suhteellisen pieniin summiin) 2010-luvulle. Silloin markkinat todella avautuivat luotettavan pakatun videon suoratoistotekniikan ansiosta, joka säteili otteluita tietokoneille ja laitteille ympäri maailmaa.

Maailman suurimmat yritykset ja yksittäiset sijoittajat kasaantuivat tiheään ja nopeasti, kun tapahtumat, kuten League of Legends World Championships ja The International, keräsivät erittäin vaikuttavia katsojamääriä avajaisvuosinaan.

Joitakin kohokohtia, jotka osoittavat tämän investoinnin laajuuden, ovat Amazonin osto pelaamiseen keskittyvä suoratoistoalusta Twitch noin miljardilla dollarilla vuonna 2014, 100 miljoonan dollarin investointi ammattimaiseen esports-tiimiin Virtus.pro by Alisher Usmanov vuonna 2016 esports-organisaation NRG muodostaminen joukkueen korkean profiilin julkkissijoittajat vuonna 2017, ja NBA: n ja Take-Two Interactiven yhteistyö NBA 2K Leaguen luomiseksi vuonna 2018.

Kuka sijoittaa esportsiin?

Voit jakaa esports-sijoittajat muutamaan eri yleiseen ryhmään.

Yrityssijoittajat

Ensinnäkin sinulla on suuret yrityssijoittajat, jotka ovat ensisijaisesti kiinnostuneita mainonnasta esports-sponsoreina. Laitteisto-ja pelialan yritykset, kuten Intel ja Microsoft, ovat olleet mukana alusta lähtien, mutta suuret nimet melko monilla muilla markkinoilla ovat hypänneet mukaan. Ensisijainen esports-väestö on perinteisesti nähty miehinä, jotka eivät ole vanhempia kuin 30-vuotiaita, joten näet melko vähän tuotemerkit, jotka palvelevat näitä markkinoita laittamalla miljoonia dollareita-sooda-ja energiajuomayhtiöt, miesten hoitotuotteet, matkapuhelinverkot, välipalabrändit ja niin edelleen.

Red Bull on yksi tämänkaltaisten esportsiin sijoittavien yritysten tärkeimmistä malleista; he tulivat mukaan vuoden 2008 alussa ja isännöivät tällä hetkellä yli tusinaa vuosittaista tapahtumaa ympäri maailmaa, sponsoroivat erilaisia joukkueita ja yksittäisiä urheilijoita ja heillä on oma kokopäiväinen esports-sisällöntuotantotiimi.

pääomasijoitukset

Myös pääomasijoitusyhtiöt ja enkelisijoittajat ovat kiinnostuneita esportsista. Näitä ovat suuret nimet, kuten Y Combinator, Accel Partners, Sequoia Capital ja Kraft Group.

Nämä sijoittajat sijoittavat rahaa ensisijaisesti startup-yrityksiin, jotka tarjoavat kaikenlaisia esportsiin liittyviä palveluita. Joitakin esimerkkejä ovat vedonlyönti (Unikrn), turnauksen järjestäminen (smash.gg), fanikeskustelu (Discord), suoratoisto (Twitch) ja analytiikka-alustat (Mobalytics).

Julkkissijoittajat

Kun Ashton Kutcher ja Mark Cuban tekivät yhteistyötä sijoittaakseen miljoonia startup esports-vedonlyöntialustalle Unikrn vuonna 2015, se näytti avaavan tulvaportit julkkisten sijoituksille esportsiin. Yhtäkkiä kaikki J-Lo: sta Marshawn Lynchiin kiinnostuivat Moboista ja makroista.

Julkkikset ovat tyypillisesti menneet kumppaneiksi riskipääoma - tai enkelisijoitustyyppiseen sopimukseen. Joitakin korkean profiilin esimerkkejä ovat olleet NRG Esportsin muodostuminen vuonna 2017 ja kasvu aksiomaattinen

Perinteiset Urheiluseurat

Vakiintuneiden ammattilaisurheiluliigojen joukkueet eivät näe esportsia joko-tai kilpailijana tuotteelleen. Päinvastoin, heitä näyttää kiehtovan mahdollisuus taittaa esports-joukkueet nykyisiin puitteisiinsa.

Otetaan esimerkiksi FC Schalke. Esportsin tarjoamista mahdollisuuksista innostuneena suosittu saksalainen jalkapalloseura meni all-iniin ammattilaisliiga of Legends Squadin (FC Schalke 04) kanssa, joka kilpailee pelin korkeimmilla tasoilla. Melko monet Yhdysvaltojen "kolmen suuren" ammattilaisurheiluliigan joukkueista ovat myös sponsoroineet tai luoneet esports-organisaatioita, erityistä kiinnostusta NBA: lta

Huomionarvoisia Pelaajia

Seuraavan ei ole tarkoitus olla kattava luettelo jokaisesta esports-sijoittajasta, mutta se antaa sinulle yleiskatsauksen joistakin suurimmista (ja mielenkiintoisimmista) pelaajista, jotka auttavat osoittamaan esports-sponsoreiden ja-sijoitusten nykyisen laajuuden.

Adidas

Adidasista tuli Team Vitalityn virallinen varustelija vuonna 2017, mikä teki siitä ensimmäisen perinteisen urheiluvaateyrityksen, josta tuli esports-sponsori. Myöhemmin he tekivät sopimuksia tullakseen muiden joukkueiden, kuten Tanskan pohjoisen, varustajaksi.

Alisher Usmanov

Venäjän rikkain henkilö pääsi kansainvälisiin uutisiin vuonna 2015, kun hän sijoitti 100 miljoonaa dollaria (yrityksensä USM Holdings kautta) esports-tiimiin Virtus.pro, jotka pelaavat korkean tason joukkueita Dota 2: ssa ja CS: GO

aksiomaattinen

Tulossa ulos Disney-hautomosta vuonna 2015, aXiomatic teki välittömän roiskeen tulemalla Team Liquidin enemmistöomistajaksi.

Coca-Cola

Coke on tehnyt erittäin suuria investointeja esports-markkinointiin. He loivat eCOPA Coca-Cola FIFA-turnauksen vuonna 2018, he ovat League of Legends World Championshipin ensisijainen sponsori, ja he sponsoroivat satoja lol Worlds-katselujuhlia ympäri maailmaa muun muassa.

Disney

Hiirenkorva-Imperiumilla on jo kuristusote perinteisestä urheilumediasta tytäryhtiö ESPN: n kautta, ja kaikki viittaa siihen, että he yrittävät asemoida itsensä samalla tavalla esports-maailmassa.

Suorien sijoitusten osalta Disney osti suoraan Overwatch Leaguen lähetysoikeudet vuoden 2018 puolivälissä. He hautoivat myös axiomaticia (lisää niistä myöhemmin) ja heillä on merkittävä sijoitus Vision esportsiin (useiden esports-yritysten omistajat) tytäryhtiö Shamrock Holdingin kautta.

Tietenkin Disney käyttää myös ESPN: ää esports-uutisointiin ja-promootioon. He ovat luoneet säännöllisesti päivitetyn ESPN-alisivun, joka on omistettu eSportsille (josta on tullut kiistatta paras saatavilla oleva uutislähre) ja lähettävät yksinomaan Overwatchin pudotuspelit kanavalla.

Evolution Media

Evolution Media on jättimäisen pääomasijoitusyhtiö TPG: n"luovaan maailmaan" keskittyvä sijoitusosasto. He olivat johtava sijoittaja Vision Esportsin vuoden 2017 38 miljoonan dollarin rahoituskierroksella.

Imagine Dragons

ESPN: n mainosten epävirallinen yhtye on myös ReKTGlobal-ja Team Rogue-organisaatioiden osaomistaja. Mielenkiintoista on, että he tulivat mukaan vuonna 2018 sen jälkeen, kun toinen Las Vegasiin yhdistetty muusikko (Steve Aoki) päätti myydä kiinnostuksensa joukkueisiin. Yhtyeellä on selkeä intressi olla esports-sponsoreita, sillä se on kirjoittanut kappaleen "Warriors" nimenomaan vuoden 2014 League of Legends World Championships-turnausta varten.

Intel

Intel oli yksi ensimmäisistä "isoista nimistä" yrityksistä, jotka hyppäsivät esportsiin erittäin julkisella tavalla. Heidän ensisijainen sijoituksensa on Intel Extreme Masters, merkittävä monipelinen vuosittainen turnaus, joka on järjestetty vuodesta 2007 lähtien. He ovat myös virallinen laitteisto-ja oheislaitteiden tarjoaja useille kilpailuille, mukaan lukien Overwatch League.

Jerry Jones

Dallas Cowboysin mahtipontinen omistaja omistaa myös enemmistön compLexity Gamingista, organisaatiosta, joka toimii joukkueina monissa suurissa esportsissa, kuten Dota 2 ja CS: GO.

Jonas Jerebko

Jonas Jerebko, NBA-hyökkääjä, joka on pelannut muun muassa Boston Celticsissä ja Utah Jazzissa, teki henkilökohtaisen sijoituksen esportsiin vuonna 2016 ostamalla Renegades CS:GO-ja Call of Duty-joukkueet.

Mark Cuban

Mainitsimme aiemmin, että Kuuban osallistuminen Unikrn-vedonlyöntialustan perustamiseen oli eräänlainen vedenjakaja julkkisten sijoittamiselle eSportsiin, ja kun otetaan huomioon korkeimman oikeuden päätös, joka sallii valtioiden laillistaa urheiluvedonlyönnin, se näyttää nyt erittäin viisaalta peliltä taju sharkille. Dallas Mavericksin omistuksen myötä hän on myös mukana NBA: n 2K-liigassa Mavs Gaming Squadin kanssa.

Mountain Dew

Energiajuomat ja sooda ovat kaksi päätuotekategoriaa, jotka näkevät suuria tuottoja näiltä markkinoilta, joten Mt: n näkeminen ei ole yllätys. Dew kaikkialla näyttämöllä esports-sponsoreina. He ovat useiden korkean profiilin joukkueiden pääsponsori, mukaan lukien Immortals, Team Dignitas, Team SK Gaming ja Splyce.

He rahoittavat myös Game Fuel Leagueta, Rocket League-turnausta, ja Mountain Dew Leagueta, joka on vuosittainen CS:GO-kilpailu, joka antaa amatöörijoukkueille mahdollisuuden päästä kansalliseen vaiheeseen.

Odell Beckham Jr.

Odell Beckham Jr. lopetti potkimisverkkojen hakkaamisen tarpeeksi kauan laittaakseen osan henkilökohtaisista rahoistaan Vision Esportsin taakse vuonna 2017.

Philadelphia 76ers

Kiinnostus esportsiin on ollut erittäin vahvaa kaikkialla NBA: ssa, mutta Philadelphia 76ers oli ensimmäinen oven läpi ja on edelleen yksi aktiivisimmista esports-sponsoreista. Joukkue omistaa Apex-ja Dignitas-joukkueet sekä NBA 2K-liigan 76ers-peliseuran. He olivat myös ensimmäinen NBA-joukkue, joka rekisteröi virallisen Esports-varustetoimittajan (HyperX) ja ovat esports-markkinointialustan Powerspiken tukijoita.

Razer

Razer on Team Vitalityn pelilisälaitteiden virallinen toimittaja ja sponsoroi yli tusinaa muuta suurta esports-joukkuetta, mukaan lukien Immortals ja SK Telecom T1. He olivat myös yksi ensimmäisistä yrityksistä, jotka sponsoroivat mobiili-esports-organisaatioita tarjoamalla kuulokkeita ja älypuhelimia Tribe Gamingille.

Red Bull

Kuten aiemmin mainitsimme, Red Bull hyppäsi esportsiin aikaisin ja siitä on tullut malli yrityksille, jotka haluavat integroitua siihen. OG Squadin ja monien erilaisten tapahtumien sponsoroinnin lisäksi Red Bullilla on oma esports-sisällöntuotantotiimi, joka julkaisee artikkeleita, sosiaalisen median viestejä ja videoita lähes päivittäin.

Rick Fox

Entinen NBA-pelaaja Rick Fox teki vuonna 2015 suhteellisen pienen miljoonan dollarin sijoituksen Echo Fox-organisaationsa perustamiseksi. Se kannatti lähes välittömästi. Echo Fox pelaa nyt joukkueita lähes kaikissa suurissa esportsissa.

Tencent Holdings

Kiina on maailman suurin eSports-markkina, ja sieltä löydät suurimmat yksittäiset sijoitukset. Vuonna 2018 teknologiasijoitusyhtiö Tencent Holdings sijoitti kumulatiivisen 1 miljardin dollarin summan esportsiin, josta suurin osa menee pelaamiseen keskittyville suoratoistopalveluille Douyu TV: lle ja Huya TV: lle.

Golden State Warriors

Organisaationa NBA: n 2010-luvun dynastia-franchising on käyttänyt osan uudesta omaisuudestaan gsw Sports LLC: n muodostamiseen. Organisaatio tukee kahta esports-joukkuetta: Pohjois-Amerikan League of Legends Circuitin Golden Guardians ja virtuaalisen NBA 2K-liigan Warriors Gaming Squad.

Yksittäiset Warriors-pelaajat ovat myös käyttäneet näitä supermax-sopimuksia esports-sponsoreina. Steph Curry ja Andre Iguodala ovat yksittäisiä sijoittajia Swiftissä (Team SoloMidin emoyhtiö), ja Kevin Durant on sijoittanut Vision esportsiin.

New York Yankees

Baseballin lippulaiva franchising on Vision Esportsin merkittävä taloudellinen tukija yhdessä muun muassa Disneyn, Evolution median, Kevin Durantin ja Odell Beckham Jr: n kanssa.

Valor Equity Partners

Valor Equity Partners on Cloud9: n johtava sijoittaja, ja se on ensimmäinen miljardin dollarin esports-organisaatio. Valor sijoittaa monenlaisiin teknologiayrityksiin, mukaan lukien Elon Muskin SpaceX.

Volvic

Volvic (kivennäisvesimerkki) on mielenkiintoinen, koska he olivat yksi ensimmäisistä suurista yrityksistä tyypillisen "peli -, roskaruoka-ja energiajuomatriumviraatin" ulkopuolella, joista tuli esports-sponsoreita. He tukevat Team Vitalitya.

Miten Esports-Joukkueet Saavat Sponsorisopimuksia?

Lyhyt vastaus tähän on " voita paljon ja tee vaikutus esports-sponsoreihin."Esports-joukkueiden on kerättävä paljon voittoja pienemmissä turnauksissa kiinnittääkseen sijoittajien huomion, mutta heille on ehkä vielä tärkeämpää luoda erittäin vahva sosiaalisen median kohu ja seurata, jos he haluavat houkutella todella suuria sponsoreita.

Ruohonjuuritasolla aloittaneet korkean tason esports-joukkueet ovat kuitenkin noudattaneet samanlaista kaavaa menestyksen rakentamiseksi. Ne muodostuvat yleensä pelaajien kanssa yhdellä paikkakunnalla, ja he viettävät alkupäivänsä keskittyen paikallisten turnausten voittamiseen sekä kaikkiin online – tapahtumiin, joihin he löytävät aikaa niiden ympärillä-vaikka palkintopotti olisi pieni tai jopa olematon.

Kun heillä on paikallinen seuraaja, he alkavat yrittää löytää pienempiä paikallisia yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneita olemaan esports-sponsoreita viedäkseen asiat seuraavalle tasolle. Kun heillä on rahaa ja mainetta takanaan, heillä on varaa aloittaa haarautuminen kansallisiin ja sitten kansainvälisiin kilpailuihin.

Joukkueet, joilla on jonkin verran "katu-uskottavuutta", voivat alkaa miettiä sponsorointirakennetta. Periaatteessa joukkueella on rajallinen määrä elementtejä, joihin esports-sponsorit olisivat kiinnostuneita laittamaan nimensä. Joillakin joukkueilla – esimerkiksi og Red Bullilla-on yksinkertaisesti "nimisponsori", joka rahoittaa melkein kaiken tarvitsemansa vastineeksi siitä, että heidän nimensä on kaikessa.

Muiden joukkueiden, erityisesti niiden, jotka ovat vasta aloittamassa nimeään, rakenne on hieman segmentoituneempi. Esports-sponsorit haluavat yleensä tulla pienemmillä summilla ollakseen tiettyjen tiimielementtien – esimerkiksi univormujen, oheislaitteiden tai vakuutusten-virallinen toimittaja. Pääsy tiimiin mainostarkoituksiin (kuten mainoskuvauksiin) on myös sponsorointikomponentti.

Suurin osa nykyisistä "big name" - joukkueista on seurausta ketjusta, joka on syntynyt yhtä vaatimattomista lähtökohdista. Esimerkiksi nykyinen Cloud9 aloitti vuonna 2010 nimellä Quantic Gaming, vain kaveriporukka, joka tykkäsi pelata online-Taistelukenttäpelejä yhdessä. Kahdeksassa vuodessa tämä alkuperäinen ryhmä meni kengänkiillotusoperaatiosta ensimmäisen miljardin dollarin esports-organisaation oven koputtamiseen.

Esports-sijoitusten vaikutus Vedonlyöjiin

Mitä suurempi esports on, sitä suurempi eSports vedonlynti saat. Siinä on hyvät ja huonot puolensa vedonlyöjille. Suuri pro on yksinkertainen pääsy ja vaihtoehdot, erityisesti yhdysvaltalaisille vedonlyöjille nyt, kun yksittäiset osavaltiot ovat vapaita laillistamaan urheiluvedonlyönnin (ja monet ovat osoittaneet, että he laillistavat).

Huijaus on, että enemmän rahaa tulee enemmän keskittymistä ja terävämpiä vedonvälittäjiä. Tällä hetkellä yksi esports-vedonlyönnin suurista valteista on se, että monet vedonvälittäjät eivät tiedä täysin, mitä he tekevät, ja arvovedot on usein helpompi löytää kuin perinteisissä urheilulajeissa.

Mitä enemmän alalla on investointeja ja hienosäätöä (erityisesti korkean tason analytiikkatyökalujen osalta), sitä terävämpiä vedonvälittäjät todennäköisesti ovat.