Turvallinen Ja Turvallinen
Nopeat Maksut
Asiantuntijaryhmä

Esports-kieli ja slangi

Fnatic was able to neutralize EG’s carry in their team fight, but at the cost of a buyback and loss of middle lane control.

Jos siinä ei ollut mitään järkeä, älä huoli. Vaikka suosituimmat pelit ovat suhteellisen nuoria, ne ovat jo kehittäneet oman syvän kirjaston esports-terminologiasta ja pelaajien kielestä, jota tarvitaan tärkeiden käsitteiden välittämiseen. Mutta tämän terminologian purkaminen on kaikkea muuta kuin mahdotonta.

Itse asiassa teemme sen helpoksi yksityiskohtaisen esports-sanastomme avulla-olemme lajitelleet suosituimmat esports-pelit, määrittäneet yleiset pelitermit ja asettaneet ne mukavasti täällä hyödyksesi.

Joten miksi oppia kaikki tämä? No, jos aiot vedonlynti esportsista , haluat pystyä lukemaan ainakin ottelun yhteenvedot ja analyysit. Seuraava luettelo kattaa yleisimmin käytetyt sanat ja lauseet, jotka ovat ainutlaatuisia esportsissa.

Vaikka tämä on loistava tapa päästä alkuun, on myös hyvä idea pelata sinua kiinnostavia pelejä, jotta voit yhdistää nämä abstraktit kuvaukset todellisiin pelin sisäisiin toimiin.

Yleiset Esports-Termit

Ässä - Team 5v5 FPS (first-person shooter) - pelissä "ässä" on, kun yksi pelaaja tappaa kaikki vastapuolen pelaajat vähintään kerran kierroksella.

ADR - Lyhenne " keskimääräinen vahinko per kierros."ADR on mittari, jota käytetään yksittäisten esports-suoritusten arvioimiseen, ja sitä pidetään usein hyödyllisempänä kuin tappo/kuolemasuhdetta.

Aggro - Peleissä, joissa on tietokoneohjattuja NPC-hahmoja (ei-pelaajahahmoja), aggro viittaa niiden aggressiivisuuden tasoon hyökkäävien pelaajahahmojen kanssa. Pelaaja, joka sanoo "Minulla on aggro", tarkoittaa yleensä, että joku näistä NPC: istä keskittyy hyökkäyksiin heihin.

Ankkuri - "Ankkuri" voi olla joko panssaripuolustaja, jonka ensisijainen tehtävä on suojella tiettyä tilaa, tai se voi viitata huonoon pelaajaan, joka kaataa joukkueen. Käyttö on erittäin kontekstisidonnaista.

AoE - Lyhenne Vaikutusalueesta."Fyysinen alue, jolla hyökkäys tai loitsu vaikuttaa.

Kielto - Joissakin peleissä, joissa joukkueet voivat valita sankarihahmoja, on ennen jokaista ottelua "pick and ban" - vaihe, jossa jokainen joukkue saa kieltää rajoitetun määrän sankareita pelistä.

Base - Useimmissa Moboissa (multiplayer online battle arenas) tukikohta on jokaisen joukkueen lähtökohta. Sen tuhoaminen tai valtaaminen on toisen joukkueen perimmäinen tavoite.

Beta - Peliä tai päivitystä, joka on "betassa", testataan ja muokataan edelleen ennen lopullista julkaisua. Tämä voi olla "avoin" beta, johon kuka tahansa voi osallistua, tai "suljettu" beta, jota testataan valitulla määrällä kutsuttuja pelaajia.

BNB - Lyhenne "leipää ja voita", tätä termiä käytetään yleisimmin taistelupeleissä viittaamaan hyvin yksinkertaiseen mutta tehokkaaseen yhdistelmään, jota monet pelaajat käyttävät.

Botit - Tekoälyn ohjaamat vastustajat. Nämä eroavat hyypiöistä (katso määritelmä alla) ja tavallisista vihollisista siinä, että niiden tarkoituksena on lähentää ihmispelaajan roolia.

BR -Toinen termi, joka on kontekstisensitiivinen, BR voi olla lyhenne joko "battle royale" - genrestä tai Brasiliasta. Jos se on entinen, genre perustuu karkeasti samannimiseen elokuvaan/romaaniin, ja siinä nähdään paljon pelaajia, jotka kilpailevat siitä, kuka on viimeinen jatkuvasti kutistuvalla kartalla. Fortnite on suosituin esimerkki battle royale-pelistä.

Takaisinosto - Pelielementti, joka löytyy joistakin Moboista, takaisinosto tarkoittaa, että kuolleet pelaajat voivat nopeuttaa uudelleensyntymistään maksamalla huomattavan määrän kultaa.

Camping - Käytäntö istua edullisella paikalla ja lypsää sitä, yleensä esineitä tai tappoja varten. Esimerkiksi "spawn camper" on joku, joka leijuu kiinteän uudelleensyntymispisteen ympärillä ja yrittää tappaa pelaajat nopeasti, kun he palaavat peliin.

Suorittaa - "Carry "on termi, jota käytetään yleensä tiimin jäsenestä 5v5 MOBA: ssa, jolla on päärooli vihollisjoukkueen hyökkäämisessä ja tappamisessa (näin" kantaa " omaa joukkuettaan voittoon). Tämä on usein joukkueen taitavin pelaaja, koska joukkue kanavoi heille suhteettoman paljon resursseja.

Pyörä / Valu - Heittäjä voi olla sankarihahmo, joka keskittyy ensisijaisesti TAIKALOITSUIHIN MOBA: ssa, mutta se on myös yleisempi termi, jota käytetään selostajista ottelulähetyksissä.

CCG - Lyhenne keräilykorttipelistä."Pelejä, joissa pelaajat taistelevat korttipakoilla, jotka he ovat ostaneet tai ansainneet ajan myötä pelaamisen kautta. Joitakin merkittäviä esimerkkejä ovat Hearthstone ja Magic: The Gathering.

Ympyrä - Battle royale-pelissä ympyrä on tällä hetkellä aktiivinen pelialue. Sen ulkopuolella olevat alueet on yleensä peitetty voimakentällä, joka tekee asteittaista ja väistämätöntä vahinkoa kaikille siinä oleville.

Combo - Mikä tahansa hyökkäyssarja, jossa yksi hyökkäys johtaa toiseen, eikä vihollisella ole mahdollisuutta paeta, estää tai torjua sitä. Termiä käytetään useimmiten taistelupeleissä, mutta sitä nähdään toisinaan muuallakin.

Hiippiä - MOBA-peleissä hyypiöt ovat tietokoneen ohjaamia hirviöhahmoja, jotka tapetaan ensisijaisesti kokemuspisteiden ja kullan takia.

Kieltää - Joissakin Moboissa tämä on strateginen käytäntö pitää toisen tiimin jäsenet pääsemästä tarvittaviin resursseihin eri keinoin.

Sukellus - Mobasissa sukellus on varhainen hyökkäys vihollisen alueelle, yleensä tornin tuhoamiseksi. Sukeltaja odottaa ottavansa suuren määrän vahinkoa prosessissa, yleensä tekemällä sen kohdassa, jossa tällaista eteenpäin suuntautuvaa hyökkäystä ei vielä pidetä järkevänä.

DLC - Lyhenne sanoista " ladattava sisältö."DLC on yleensä pelin maksullinen lisäosa, kuten uusi sankarihahmo tai kartta. Korkean tason kilpailuissa kaikki pelin valinnaiset DLC: t ovat yleensä kilpailijoiden käytettävissä.

Koira - Tappoputki 10+, käytetään enimmäkseen Call of Dutyssa.

DPS - Lyhenne " vahinkoa sekunnissa."Käytetään yleensä mittarina arvioimaan sankarihahmoja peleissä, joissa niitä on. Sankarit, jotka pystyvät käsittelemään korkeampia DP: itä, ovat ihanteellisempia suoraan taisteluun.

Luonnos - Joukkuepeleissä, joissa on valittavissa sankarihahmoja," luonnosvaihe " edeltää ottelua. Tässä vaiheessa joukkueet valitsevat vuorotellen hahmoja itselleen ja kieltävät hahmoja pelaamasta.

EXP / XP - Lyhenne kokemuspisteistä."Näitä käytetään pääasiassa MOBA-peleissä, niitä kerätään tappamalla asioita ja ne tekevät sankarihahmosta vähitellen vahvemman nostamalla tilastojaan.

EZ - Lyhenne "helposta", sillä se tarkoittaa "liian helppoa"."Huonojen voittajien käyttämä vastustajan epäkunnioittamiseen.

Maatila - "Farming" on prosessi kerätä resursseja, yleisimmin tehdään MOBA ja RTS (reaaliaikainen strategia) pelejä.

Taistelija - Taistelupelin lajityypin lyhenne. Merkittäviä edustajia ovat muun muassa Street Fighter ja Smash Bros.

Forcebuy - Kierros, jossa joukkueella ei ole varaa ostaa kaikkia tarvitsemiaan laitteita. Yleisimmin käytetty CS: GO: ssa.

FPS - Lyhenne ensimmäisen persoonan ammunnasta."Tämän peligenren tärkeimpiä esports-edustajia ovat CS: GO, Quake ja Call of Duty.

Fraggers - Pelaajan rooli joissakin FPS-peleissä, johon kuuluu yleensä aggressiivinen hyökkääminen vihollista vastaan ja tappojen (eli fragien) kerääminen.

Gank - "Gank" on vihollisen sankarin PvP-tappo, mutta yleensä sillä on väijytys ja/tai ylivoima.

GG - Lyhenne "hyvästä pelistä", pelaajat yleensä päättävät ottelun tähän hyvän urheiluhengen merkkinä. Joissakin peleissä se voi myös muodollisesti osoittaa, että toinen osapuoli on luovuttamassa.

Griefer - Pohjimmiltaan sama kuin peikko, mutta erityisiä online-pelejä. Grieferit pelaavat peliä vain häiritäkseen muita pelaajia ja yrittääkseen pilata kaikkien hauskanpidon.

Jauhaa - Periaatteessa vaihdettavissa "maatalouden" kanssa, tämä osoittaa resurssien, kuten kullan ja kokemuspisteiden, keräämisprosessin.

Lohkovaihe - Yleensä toiseksi viimeinen tai lopullinen pääkierros esports-turnaukset , usein suoritetaan yhden eliminaation bracket-muodossa (edellisen round robin-vaiheen jälkeen).

Headshot - FPS-pelissä päähän kohdistuvat laukaukset aiheuttavat yleensä massiivista vahinkoa ja niillä on usein kyky tappaa täysin terve vihollinen yhdellä laukauksella.

Sankari - Valittavissa pelaaja-merkkejä tietyissä peleissä.

HUD - "Heads up display.""Peliruudun elementit, jotka yleensä istuvat pääpelikentän ympärillä ja välittävät elintärkeää tietoa, kuten pelaajien tämänhetkistä terveyttä ja resurssitasoja.

Viisakko - Mobasissa "viidakko" on kolmen kaistan välinen alue. Yksi pelaaja ("jungler") määrätään usein spesialistiksi vaeltamaan tällä alueella, keräämään siihen resursseja ja väijyttämään siltä kaistoilla olevia vastustajia.

K / D tai KDR - Lyhenne tappo-tappo-suhteesta."Mittari, jota käytetään ilmaisemaan joukkueen jäsenen yksilöllistä pelitasoa useissa eri esports-lajeissa.

Viive - Viive on pelaajan paikallisen toiminnan synkronointi verkosta, johon hän on yhteydessä, yleensä internet-liikenteen tai laitteistoongelman vuoksi. Pelaajan syötteitä ei lähetetä pelipalvelimelle riittävän nopeasti, mikä saattaa johtaa kuolemiin, joita pidetään halpoina tai epäreiluina.

Lane - Mobasissa kaistat ovat polkuja, jotka kulkevat kahden joukkueen tukikohtien välillä. League of Legends asettaa mallin ottaa kolme kaistaa (top, mid, ja bottom), joka toteutettiin vuonna Dota 2

Viimeisin Osuma - Useimmissa MOBA-peleissä hyypiön tai vastustajan jäsenen tappamisesta ansaittu kokemus ja kulta annetaan kokonaan henkilölle, joka iskee kuolettavan iskun (riippumatta siitä, kuka teki eniten vahinkoa). Tämä vaikuttaa joukkueen yleiseen strategiaan keskittää resursseja tiettyjen hahmojen kasvattamiseen.

Matt - Lyhenne sanoista " materials."Nämä ovat esineitä, joita pelaajien on kerättävä rakentaakseen rakenteita.

Sisällönkuvauskenttä - Viittaus Esportin "metapeliin"; yksinkertaisin tapa selittää tämä on nykyiset strategiat ja tekniikat, jotka ovat tehokkaimpia korkeimmalla pelitasolla.

MOBA - Lyhenne sanoista " multiplayer online battle arena."Tämä genre kehittyi RTS-genrestä (erityisesti Warcraft 3) ja sulautui "tower defense" - genren elementteihin luodakseen jotain uutta. League of Legends ja Dota 2 ovat uraauurtavia suosittuja nimikkeitä MOBA-genressä.

Nerfing - Termi, jota käytetään viittaamaan tietyn hahmon, ryhmittymän, aseen tai esineen heikentämiseen pelin korjauksessa tai päivityksessä.

NPC - Lyhenne " ei-pelaajahahmosta."Tämä on laaja termi, jota käytetään kattamaan kaikki pelin hahmot, joita tietokone ohjaa.

Pentakill - "Pentakill" on MOBA – vastine ässälle-se on, kun yksi pelaaja tappaa jokaisen vastustajan pelaajan vähintään kerran ottelussa.

Täydellinen - Käytetään enimmäkseen taistelupeleissä, viittaa kierrokseen, joka on voitettu vahingoittamatta.

Ping - "Ping" on viestintäväline, jota käytetään verkoissa määrittämään, kuinka paljon viivettä pelaaja kokee tällä hetkellä.

Ensisijainen – Kun kaksi vastakkaista siirtoa tehdään samanaikaisesti," prioriteetti " on näkymätön sijoitustekijä pelissä, joka määrittää, kumpi onnistuu.

Racer - Pikakirjoitus "ajopeli" - lajityypille. Esportsina pidettyjä ajopelejä ovat muun muassa iRacingin ja Project Carsin järjestämät sim-kilpailut.

Rax - Pikakirjoitus parakeille, joita esiintyy yleisesti RTS-ja MOBA-peleissä.

REKT - Lyhenne" haaksirikkoutuneesta", jota käytetään tuhoisan näytelmän vanavedessä.

RNG - Lyhenne satunnaislukugeneraattorista."Näkymätön ohjelmointikoodi peleissä, joka luo satunnaislukuja kaikenlaisille muuttujille-esimerkiksi mahdollisuuden saada kriittinen osuma.

RTS - Lyhenne "reaaliaikaisesta strategiasta", tämä on peligenre, johon StarCraft ja Warcraft kuuluvat. Pelaajat tekevät strategisia Resurssienhallintaa ja hyökkäys-/puolustuspäätöksiä toiminnan tuoksinassa sen sijaan, että heillä olisi shakkimaisia käännöksiä pohtiakseen liikkeitään. MOBA-genre on RTS: n evoluutio.

RWS - Lyhenne " kierroksen voitto-osuudesta."Kuten ADS ja DKR, tämä on mittari, jota käytetään yksittäisten pelaajien suorituskyvyn arvostamiseen joukkueottelussa tietyissä peleissä. Esimerkiksi CS: GO , RWS myönnetään vain voittavalle joukkueelle, ja se perustuu yksittäisen pelaajan vahinkojen osuuteen joukkueen kokonaisvahingoista.

Turvallinen Siirto - Käytetään enimmäkseen taistelupeleissä, tämä viittaa mihin tahansa siirtoon, joka ei jätä pelaajaa haavoittuvaksi, jos vastustaja estää sen.

Kuorinta - Huono pelaaja.

Shot-Calling - Tiimipohjaisessa pelissä "shot-caller" on yleensä joukkueenjohtaja, joka antaa ohjeita muulle joukkueelle heidän kuulokkeidensa kautta.

Iho - Digitaaliset ulkonäköesineet (kuten asut ja hatut), joita voidaan käyttää pelaajahahmon ulkonäön muokkaamiseen. Suurten turnausten palkintopotit rahoitetaan hyvin usein ainakin osittain erikoisnahkamyynneillä. Nahkoja käytetään myös kiertovälineenä oikean rahan panostamiseen esportsissa.

Spawn - Pelaajan, aseen tai esineen spontaani ilmentyminen pelin pelikentällä.

Split - Kausiluonteinen kilpailu useissa esportsissa.

Strat - Yleisesti käytetty lyhenne "strategiasta" monissa esportsissa.

Tukee - Eräänlainen rooli team esportsissa (erityisesti MOBAs), tukipelaaja keskittyy asioihin, kuten paranemiseen ja harrastuksiin. He ratsastavat usein kantamuksen mukana auttaakseen heitä rakentamaan voimansa ja tuomaan taistelun sitten vastustajajoukkueelle.

Säilö - Pelaaja, joka keskittyy rangaistuksen vaimentamiseen puolustavana strategiana vetääkseen hyökkäykset pois haavoittuvaisemmilta pelaajilta.

Joukkuetaistelu -MOBA: n vaiheet, joissa kaksi joukkuetta käyvät usean osallistujan taisteluita keskenään. Tapahtuu yleensä ottelun loppupuolella.

Tilt - Termi lainattu pokerista, pelaaja "tilt" on emotionaalinen ja pelaa parhaan kykynsä.

Torni - Puolustusrakenne, joka esiintyy yleisesti MOBA-peleissä. Ampuu automaattisesti vihollisia, kun he ovat kantaman sisällä.

Vanilja - Pelin yksinkertaisin versio, ennen kuin siihen on sovellettu päivityksiä tai DLC: tä.

WP - Lyhenne " hyvin pelattu."Käytetään joskus kohteliaisuutena ottelun puolivälissä.

Kaavoitus - Kun pelaaja yrittää joko pysyä tietyllä alueella tai pakottaa vastustajan itselleen edulliselle alueelle.